Hoe krijg je een straat opgeknapt?
6 februari 2002 (Uit het gastenboek van voor dat het
allemaal zo ver was)
Om in Utrecht een straat enigszins opgeknapt te
krijgen is geen sinecure. En dat geldt zeker voor de Mauritsstraat! Soms had
ik het gevoel dat het over het Stationsgebied plan 1 of plan A ging.
In de 17 jaar dat ik in de straat woon, is door verschillende bewoners meerdere
keren gepoogd de gemeente tot enigerlei aktie te bewegen. Maar telkens was
het antwoord van de gemeente: er zijn te veel tegenstanders [ en dan hoeven
wij geen geld uit te geven].
Dat het nu eindelijk zover is heeft 2 jaar overleg gekost. En dan nog lijkt
het erop dat we alleen het eerste deel van de straat ‘geregeld’ krijgen: een
volledige herbestrating [ eindelijk eens al die kuilen weg en de schots en
scheve stoepen gerepareerd]. Een drempel midden in de straat. Fietsenrekken
voor de woningen met hoge bewonings-graad, zodat we weer over de stoep kunnen
lopen en 5 bomen voor een beetje groen. En natuurlijk beveiliging van het
kruispunt Dillenburgstraat, inclusief voorzieningen tegen het parkeren op
de hoeken.
Voor de ‘extra’ voorzieningen voor fietsenrekken
en bomen was zelfs een officieel initiatief naar de Gemeenteraad nodig. En
daar heeft de gemeente nog niet over besloten. De Wijkcommissie buigt zich
er nog over, er moet ook nog een ‘draagvlak’ onderzoek plaatsvinden [ het
officiele initiatief kende namelijk ‘slechts’ 70 kiesgerechtigde ondertekenaars
uit 35 van de 60 woningen ].
Het overleg in de straat heeft er gelukkig toe geleid dat er redelijke overeenstemming
is tussen voor en tegenstanders. Slechts 1 verkeersdrempel. Verlies van slechts
4 parkeerplaatsen ( er stonden al 3 ijzeren fietsenrekken ) en de bomen alleen
bij bewoners die ze ook graag voor hun huis Willem. Desalniettemin zijn we
nog steeds in overleg met het wijkbureau om de plannen ook echt geregeld te
krijgen.
Eigenlijk had de aanpak van de straat meer integraal plaats moeten vinden,
in samenhang met de Dillenburgstraat en de Willem de Zwijgerstraat. Overal
een 30 km zone. Meer maatregelen tegen [ veel te hard rijdend ] sluipverkeer
en parkeeroverlast.
Bij de straatvergadering, bijna twee jaar geleden, was echter het enthousiasme
vanuit de Dillenburgstraat en de rest van de Mauritsstraat niet echt groot.
Wellicht dat de verbetering van het eerste deel van de straat wat meer enthousiasme
oproept. De Gemeente heeft ons laten weten op zijn vroegst in de tweede helft
van 2002 eventueel de rest van de straat aan te willen pakken. Maar vanuit
onze ervaring zie ik dit zonder enige druk van de bewoners nog niet een twee
drie gebeuren. Wellicht dat enige bewoners uit het tweede deel van de straat
ook een groepje kunnen vormen voor overleg met het wijkbureau. Wij steunen
dat graag.
Namens de Werkgroep Mauritsstraat, Jack Pheifer, E-mail: pheifer@riverstream.com