TL-Reclame in achtertuinparadijs
wereldprobleem in provinciestad
door onze verslaggever
Een paar jaar geleden vestigde de Dierenkliniek Wilhelminapark
zich in de J.W. Frisostraat. Enige tijd later prijkte de naam van het bedrijf
in wat overdreven koeienletters op de gevel. Veel omwonenden vonden die daverend
spierwitte TL-Reclame wat fors. In overleg met het vriendelijk dierenzorgteam
is de opzichtige reclame aangepakt. Een stijlvolle belettering werd op de
ramen aangebracht. Meer naar onderen, onder de knop Nieuws
kunt u dat allemaal nog eens nalezen. Inmiddels bezoekt menig Mauritsstraathuisdier
regelmatig de kliniek.
De kleine huisdierendokters zaten echter met een opslagprobleem. Wat doe je
met je levensgrote reclameletters? Men creëerde een praktische oplossing.
Een krappe plek op de schutting in de achtertuin. Zo kan het zijn dat de bewoners
van de kop van de Mauritsstraat sinds de zomervakantie in hun achtertuin mogen
aankijken tegen levensgrote reclameletters. Nu de blaadjes gaan vallen kan
iedereen er nog meer van genieten. Een bewoner vertelt ons: "Het is erg
irritant, want elke keer als je naar buiten kijkt moet je het wel zien.
's Avonds reflecteert die reclametekst al ons huiskamerlicht."
De bewoners van de kop van de Mauritsstraat hebben de baas van de "petkliniek"
uitgenodigd om eens te komen kijken. "Hij is langs geweest", aldus
een straatgenoot. "Hij vertelde ons": 'Als ik naar buiten kijk,
kijk ik altijd naar de lucht, dus dan zie je die letters toch niet.' De dierendokter
zou er nog eens over denken. Inmiddels geeft de dierenkliniek aan dat ze het
witte letteronderdeel van hun tuinontwerp liever niet willen missen. Ook het
plaatsen van de geliefde bedrijfsnaam in de eigen zichtlijn lijkt nu niet
mogelijk.
Het is niet de taak van de gemeente om er wat aan te doen. De reclame mag
blijven hangen, omdat het niet zichtbaar is vanaf de openbare weg. Het lijkt
ook wat overdreven de gemeente er mee lastig te vallen. Dierendokters en Mauritsstraters
moeten hier toch uitkomen. "Wij blijven hopen op een sympathiek gebaar",
aldus de naaste omwonenden, die inmiddels de witte reclameletters in elke
nachtmerrie tegenkomen.
RB
Uw redactie zal de dierenkliniek om een reactie vragen.