TL-Reclame in achtertuinparadijs
wereldprobleem in provinciestad


door onze verslaggever

Een paar jaar geleden vestigde de Dierenkliniek Wilhelminapark zich in de J.W. Frisostraat. Enige tijd later prijkte de naam van het bedrijf in wat overdreven koeienletters op de gevel. Veel omwonenden vonden die daverend spierwitte TL-Reclame wat fors. In overleg met het vriendelijk dierenzorgteam is de opzichtige reclame aangepakt. Een stijlvolle belettering werd op de ramen aangebracht. Meer naar onderen, onder de knop Nieuws kunt u dat allemaal nog eens nalezen. Inmiddels bezoekt menig Mauritsstraathuisdier regelmatig de kliniek.
De kleine huisdierendokters zaten echter met een opslagprobleem. Wat doe je met je levensgrote reclameletters? Men creëerde een praktische oplossing. Een krappe plek op de schutting in de achtertuin. Zo kan het zijn dat de bewoners van de kop van de Mauritsstraat sinds de zomervakantie in hun achtertuin mogen aankijken tegen levensgrote reclameletters. Nu de blaadjes gaan vallen kan iedereen er nog meer van genieten. Een bewoner vertelt ons: "Het is erg irritant, want elke keer als je naar buiten kijkt moet je het wel zien. 's Avonds reflecteert die reclametekst al ons huiskamerlicht."
De bewoners van de kop van de Mauritsstraat hebben de baas van de "petkliniek" uitgenodigd om eens te komen kijken. "Hij is langs geweest", aldus een straatgenoot. "Hij vertelde ons": 'Als ik naar buiten kijk, kijk ik altijd naar de lucht, dus dan zie je die letters toch niet.' De dierendokter zou er nog eens over denken. Inmiddels geeft de dierenkliniek aan dat ze het witte letteronderdeel van hun tuinontwerp liever niet willen missen. Ook het plaatsen van de geliefde bedrijfsnaam in de eigen zichtlijn lijkt nu niet mogelijk.



Het is niet de taak van de gemeente om er wat aan te doen. De reclame mag blijven hangen, omdat het niet zichtbaar is vanaf de openbare weg. Het lijkt ook wat overdreven de gemeente er mee lastig te vallen. Dierendokters en Mauritsstraters moeten hier toch uitkomen. "Wij blijven hopen op een sympathiek gebaar", aldus de naaste omwonenden, die inmiddels de witte reclameletters in elke nachtmerrie tegenkomen.

RB

Uw redactie zal de dierenkliniek om een reactie vragen.